Jakie elementy agregatów tynkarskich najczęściej podlegają naprawom?

Nakładanie tynków metodą natryskową pozwala na uzyskanie powierzchni o bardzo dobrej jakości, znacznie skraca też czas prowadzenia prac. Podstawowym wyposażeniem ekip, które wykonują tego rodzaju usługi, są agregaty tynkarskie o odpowiednio dobranych parametrach pracy, zarówno jeśli chodzi o pojemność zbiornika, jak i możliwą do uzyskania odległością podawania czy rodzaj zasilania zużywanym materiałem tj. z worków, silomatu czy silosu. Choć urządzenia renomowanych producentów są bardzo trwałe, zdarza się, że podczas korzystania z agregatów dochodzi do usterki wymagającej interwencji serwisu. Przekonajmy się, co psuje się najczęściej.

Jak jest zbudowany agregat tynkarski?

Agregat tynkarski to urządzenie, które wykorzystuje gotową masę tynkarską lub przygotowuje ją w komorze mieszającej. Składa się ona z kosza zsypowego osłoniętego kratą służącą do rozbijania grudek, bębna oraz mieszadła, które jest napędzane silnikiem elektrycznym. Agregat może być też wyposażony w pompę gwarantującą sprawne podawanie wody o odpowiednim ciśnieniu. Wytworzona mieszanka jest podawana do przewodów tłocznych zakończonych pistoletem natryskowym za sprawą pompy ślimakowej. Specyfika pracy przy tynkowaniu agregatem wiąże się nie tylko z dobieraniem prawidłowej proporcji suchego tynku i wody oraz prawidłowym nakładaniem kolejnych warstw materiału na tynkowaną powierzchnię, ale przede wszystkim z właściwą obsługą sprzętu, ponieważ zaniedbania w tym obszarze w większości przypadków doprowadzają do usterek i awarii.

Co psuje się w agregatach tynkarskich?

W agregatach tynkarskich sprawdzonych marek rzadko dochodzi do awarii. Zużyciu mogą ulegać części eksploatacyjne takie jak uszczelki, a z czasem mieszadła. Zdarzają się też awarie elektrozaworów. Elementem najbardziej narażonym na uszkodzenie jest pracująca pod znacznym obciążeniem pompa ślimakowa. Będzie ona zagrożona zwłaszcza wtedy, gdy urządzenie nie będzie dokładnie płukane po zakończeniu pracy – grudki mogą doprowadzić do deformacji rotora lub statora, trzeba też pamiętać, że elementy te zużywają się w sposób naturalny.